از گلبرگ‌ها و ادویه‌ها تا کاغذهای دوستدار محیط‌ زیست

اختراع عطر به سالیان خیلی دور برمی‌گردد و در طول سال‌ها تکامل پیدا کرده است. این مقاله دربارۀ مراحل مختلف تکامل عطر و ادکلنها، چگونگی اختراع و نحوه رواج و محبوبیت بالای آن‌ها صحبت می‌کند.

با سه مؤلفۀ جالب در این زمینه آشنا شوید:

  • ۱. در روزگار قدیم، عطرها با جوشاندن گیاهان، گلبرگ‌های گل‌ها و ادویه‌ها ساخته می‌شدند.
  • ۲. بوها نقش مهمی در تغییر خلق و خو، استرس و توانایی کاری دارند.
  • ۳. رایحه‌ها اغلب برای مصارف پزشکی، جشن‌ها و آیین‌های مذهبی استفاده می‌شدند.

حقایقی درباره تجارت مدرن عطرها

  • ۱. تجارت عطرها در اوایل قرن هجدهم شروع شد و تا پایان قرن نوزدهم ادامه داشت.
  • ۲. رومی‌ها از اولین افرادی بودند که گیاهان عطری را می‌فروختند. این گیاهان در آن روزگار بسیار محبوب بودند.
  • ۳. مصری‌ها در تجارت عطر عملکرد خیلی خوبی داشتند و در آن زمان در جهان پیش‌رو بودند.
  • ۴. تاپوتی شیمیدان زنی که در هزاره دوم قبل از میلاد در بین‌النهرین زندگی می‌کرد، اولین فرد شیمیدان ثبت‌شده در تاریخ است.
  • ۵. برندهای عطر در سرتاسر جهان متولد شدند، اما تعداد زیادی از آن‌ها در فرانسه به وجود آمدند که Givenchy،Paco Rabanne، Yves Saint Laurent Parisienne ازجمله آن‌ها هستند.
  • ۶. امروزه گراس، مرکز صنعت عطرسازی فرانسه، به عنوان پایتخت عطر جهان شناخته می‌شود.
  • حقایق تجارت مدرن عطر (قرن 18، 19)

تجارت عطر در اوایل قرن 18 میلادی آغاز شد و در پایان قرن نوزدهم به اوج خود رسید. رومی‌ها اولین افرادی بودند که گیاهان عطری را می‌فروختند. این گیاهان در آن روزها بسیار محبوب بودند. مصری‌ها هم در تجارت عطر بسیار خوب و در کل جهان پیش‌رو بودند.
Cyprinum و Susinum محبوب‌ترین عطرهای رایج در آن زمان بودند و ماده اصلی بیشتر این عطرها دارچین بود. آن‌ها آن‌قدر درگیر و دلبسته عطرها بودند که اعتقاد داشتند عطرها عرق خداوند بزرگ هستند!

یونانی‌ها نیز به عطرها علاقۀ زیادی داشتند. مردان و زنان در جامعه خود عطر می‌زدند، زیرا معتقد بودند که این عطرها می‌توانند بر سلامت و رفاه آن‌ها تأثیر خوبی داشته باشد. از عطرها در حمام‌های آیینی و رویدادهای مهم نیز استفاده می‌شد.

گفته می‌شود که تپوتی (Tappauti)، بانوی شیمیدانی که در هزاره دوم پیش از میلاد در بین‌النهرین زندگی می‌کرد، عطرهایی با بوی منحصر به‌فردی از روغن، کالاموس و گل‌ها ساخته بود. او در واقع اولین شیمیدان جهان است.

قرن 19 شاهد تولید انبوه عطرها بود. همین موضوع، قیمت عطرها را تا حد زیادی کاهش داد و قیمت‌ها تا حد زیادی مقرون به‌صرفه شدند. آن‌ها دیگر کالای لوکس نبودند و مردم شروع به استفاده بیشتر از عطرها کردند.

این قرن همچنین شاهد ورود Coco Chanel کوکو شانل،Guerlain گرلن و Coty کاتی به صنعت عطرسازی بود. برندهای عطر در سرتاسر جهان متولد شدند، اما تعداد زیادی از آن‌ها در فرانسه به وجود آمدند Givenchy، Paco Rabanne،Yves Saint Laurent Parisienne ازجمله آن‌ها هستند.

امروزه گراس، مرکز صنعت عطرسازی فرانسه، به عنوان پایتخت عطر جهان شناخته می‌شود.

 

  • نتیجه‌گیری

به طور خلاصه، رایحه‌ها همیشه بخش جدایی‌ناپذیری از انسان‌ها بوده‌اند. با گذشت سال‌ها، آن‌ها مقرون به‌صرفه‌تر و محبوب‌تر شده‌اند و با تبدیل به کالای تجاری، اکنون به عنوان ابزار تبلیغاتی مؤثر توسط کسب‌وکارها استفاده می‌شوند.