کمتر شخصی است که علاقه‌مند به دنیای عطر و ادکلن های برند و اورجینال نباشد. دست کم اکثر ما یک خاطره نوستالژیک از بوی خوش ادکلنهای لاکچری موجود در بازار در یک لحظه خاص داریم. ولی با وجود این علاقه، احتمالاً معنی بسیاری از اصطلاحات این حوزه مانند عطر، ادوکلن، اسپری، اسانس، غلظت، ادوتویلت، پرفیوم و غیره و تفاوت بین هر یک از آن ها را نمی دانیم. به همین سبب در این مطلب جالب قصد داریم شما را با تعریف هر کدام آشنا نموده و تفاوت عطر و ادکلن و اسپری و اسانس را به صورت ساده و کاربردی بیان نماییم. پس با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید: ( فروشگاه عطر فرانس شاپ

ادکلن چیست؟ (رایج‌ترین اصطلاح در بین عوام)

برای آشنایی با فرق عطر و ادکلن، ابتدا بایستی تعریف هر یک را بررسی کنیم. در نظر داشته باشید که ادکلن (به عنوان یک اصطلاح رایج در آمریکای شمالی)، به محلول‌هایی اشاره دارد که برای ایجاد بوی خوش و معطر استفاده می‌شوند. این محلول‌ها دارای غلظت کمی از روغن‌های معطر هستند که معمولاً بین 2 تا 4 درصد خواهند بود. همچنین، معمولاً الکل هم به عنوان حلال در این محلول‌ها استفاده می‌شود. ماندگاری مرغوب‌ترین ادکلن‌ها به چندین ساعت نیز می‌رسد. پس توقع زیادی از ادکلن اورجینال برای ماندگاری نباید داشت؛ چرا که ادکلنها معمولاً به ویژه اخیراً ماندگاری پایینی دارند و علت آن این است که بخاطر مسائل بهداشتی شرکتهای معتبر نباید از فیکساتور استفاده کنند تا ماندگاری زیاد شود.

ادکلن‌ها برای اسپری‌کردن و ایجاد طراوت با بوی خوش و ماندگاری متوسط مناسب هستند. به طور معمول ادکلن‌ها در نسخه‌های مردانه و زنانه عرضه می‌شوند و هر کدام دارای رایحه‌های خاص خود هستند که در خرید آنها باید به سلیقه و استایل خودتان توجه کنید. ادکلن اونتوس مردانه

منظور از عطر چیست؟

بخش اصلی عطرها از ترکیب اسانس‌های طبیعی و مصنوعی مختلف تشکیل می‌شود. مواد طبیعی عطرها اغلب شامل گل‌ها، برگ‌ها، تنه‌های چوبی، ریشه‌ها، ساقه‌ها، میوه‌ها، دانه‌ها و سایر اجزای گیاهی هستند. از جمله گیاهانی که در صنعت عطرسازی کاربرد فراوانی دارند می‌توان به ترنج، هل، سدر، یاسمن و زنبق زرد و یا میوه هایی مثل پرتقال اشاره کرد. همچنین برخی از اجزای گیاهی که در عطرها بیشترین اهمیت را دارند شامل روغن طبیعی رز، عصاره یاسمن و گل‌های پرتقال هستند. برای به دست آوردن روغن‌ها و اسانس‌ها اغلب گل‌ها، گیاهان، سبزیجات و علف‌ها تقطیر می‌شوند.

عطرها به جز روغن‌های اساسی یا اسانس‌های روغنی و ترکیبات معطر، شامل موادی دیگری چون ثابت‌کننده، نگهدارنده و الکل نیز می‌باشند. عطرها با پخش بوی خاص خود در هوا و تأثیر بر مشام، حس‌آمیزی فراگیری را ایجاد می‌کنند. برای درک تفاوت عطر و ادکلن در نظر داشته باشید که عطرها با ترکیب رایحه‌های مختلف، به ما امکان انتخاب نت‌های مورد علاقه‌مان را می‌دهند و از طریق حس بویایی، خاطرات و احساسات را در ذهن ما زنده می‌کنند.

https://s3.ninifile.com/statics/posts/qi/2023/10/b8772284-3f26-4f0d-bc4b-aff3473e4f7d/474b7131-5228-43ce-8718-96c123b97c71.jpg

عطرها در چه انواعی تولید می‌شوند؟

وقتی صحبت از عطرها به میان می‌آید، بایستی مفهوم غلظت و پنج دسته‌بندی اصلی آن را بدانیم. در واقع فرق بین عطر و ادکلن هم در همین مورد خلاصه می‌شود.

پرفیوم

نخستین دسته‌بندی «پرفیوم» (Perfume) نام دارد که از 20 تا 40 درصد اسانس روغنی و خالص تشکیل شده است. چنانچه صبح از آن استفاده کنید، احتمالاً تا غروب بوی آن را به وضوح احساس خواهید کرد. پرفیوم بیشترین غلظت اسانس معطر را دارد و بیشترین ماندگاری را نیز ارائه می‌دهد. عطرهای پرفیوم معمولاً 6 تا 8 ساعت ماندگاری دارند و قیمت بیشتری هم خواهند داشت.

ادوپرفیوم

در رتبه دوم، «ادوپرفیوم» (Eau De Perfume) قرار دارد که با علامت EDP نشان داده می‌شود. این عطرها بویی سبک‌تر و قیمتی ارزان‌تر نسبت به پرفیوم دارند. ادوپرفیوم‌ها 15 تا 20 درصد عصاره خالص را در خود جای داده‌اند و بیشتر با الکل مخلوط می‌شوند.

ادوتویلت

نوع سوم هم «ادوتویلت» (Eau De Toilette) است که معمولاً با علامت EDT روی شیشه آن مشخص می‌شود. در تولید ادوتویلت‌ها از 5 تا 15 درصد اسانس روغنی معطر استفاده می‌شود و معمولاً در شرایط عادی ماندگاری آن‌ها 4 تا 5 ساعت است. میزان ماندگاری آنها تا حد زیادی از نوع رایحه و طبع عطر (گرم، معتدل یا سرد) مشخص می گردد. در این نوع از عطرها یا همان ادکلنها، تمرکز بیشتری بر روی ترکیبات نت‌های ابتدایی قرار دارد. با توجه به مزایای مختلف هر نوع عطر، خرید عطر مردانه یا زنانه از نوع ادوتویلت، معمولاً از نوع پرفیوم و ادوپرفیوم به صرفه‌تر است. عطر آرامیس مردانه از نوع ادوتویلت است.

از جمله عطرهایی که در سه غلظت ادوتویلت، ادوپرفیوم و پرفیوم تولید شدند، می‌توان به ادکلن دیور ساواج و ادکلن بلو شنل اشاره نمود. اکثر ادکلن‌هایی که در غلظت‌های مختلف تولید می‌شوند، تفاوت‌هایی هر چند جزئی در مواد تشکیل دهنده و نت‌ها نیز دارند.

این در حالی است که ادکلن ورساچه کریستال نویر EDP و EDT با ویژگی های یکسانی از نظر رایحه تولید شدند و تنها فرق اصلی آنها در همین موضوع غلظت عطر خلاصه می‌شود.

فرق عطر و ادکلن در چیست؟

برای درک بهتر فرق عطر و ادکلن های اورجینال و برند، توجه کنید که چهارمین غلظت یعنی ادوکلن یا EDC در مقایسه با سه نوع دیگر که معرفی کردیم، دارای غلظت بسیار کمتری از اسانس‌های روغنی است و در واقع فقط 2 تا 7 درصد اسانس خالص معطر در ترکیب آن استفاده می‌شود. درصد بالای الکل مورد استفاده در ادکلن‌ها، باعث می‌شود که این محصولات قیمت مناسبی داشته باشند. همچنین ماندگاری بو در این نوع محصولات حداکثر 2 ساعت است. از آنجایی که در قدیم بسیاری از محصولات مردانه از نوع ادوکلن بودند، این باور نادرست که که ادکلن‌ها صرفا برای آقایان تولید می‌شوند بسیار رایج بود. از ادوکلن‌های کلاسیک مردانه می‌توان به ادکلن جوآن نار نجی و جوآن آبی، ادکلن آرامیس 900 و همچنین ادکلن جیکا اشاره نمود.

روش استفاده عطر و ادکلن

به دلیل بوی قوی‌تر و ماندگاری بیشتر پرفیوم و ادوپرفیوم، نیازی به استفاده در حجم زیاد (در هر بار) استفاده نیست. همچنین، برخی افراد ممکن است به بوهای تند و قوی عطر حساسیت داشته باشند و مصرف بیش از حد ممکن است علائمی مانند سردرد، عطسه و حتی تهوع را به دنبال داشته باشد. از طرفی، با توجه به رایحه ملایم‌تر ادوتویلت ها و ادوکلن‌ها، می‌توان با آزادی بیشتری از آنها استفاده کرد.

فراموش نکنید که یکی از عوامل تأثیرگذار در قیمت عطرها، و ادکلنها غلظت آنها است. دلیل اصلی این فرق قیمت عطرها، غلظت بیشتر اسانس در تولید آنها و ماندگاری بیشتر آنها است. بنابراین، قیمت عطرها در غلظت های بالاتر به طور معمول بالاتر از ادکلن‌ها است.

در نهایت به دسته‌بندی آخر یعنی «اوفرش» می‌رسیم که بین 1 تا 3 درصد اسانس روغنی در آنها به کار برده می‌شود. در این نوع غلظت، روایحی بسیار سبک و ملایم قرار گرفته و بسیار مناسب استفاده روزمره هستند.

https://s3.ninifile.com/statics/posts/qi/2023/10/394e75f0-13d6-40d1-a79b-ab9a1d855667/c25f688a-9b15-4406-bcf6-0775c57cbf8f.jpg

فرق عطر و ادکلن و اسپری

عطرها، ادکلن‌ها و اسپری‌ها از لحاظ غلظت اسانس و نحوه استفاده فرق دارند. عطرهایی که دارای غلظت بالایی از اسانس هستند، معمولاً به صورت قطره‌ای روی پوست استفاده می‌شوند. همچنین زمان بررسی تفاوت عطر و ادکلن اشاره کردیم که ادکلن‌ها نیز غلظت متوسط‌تری از اسانس دارند و معمولاً با پاشیدن بر روی پوست استفاده می‌شوند. در این میان، اسپری‌ها دارای غلظت کمتری از اسانس هستند و از طریق اسپری کردن بر روی پوست یا لباس استفاده می شوند.

اسپری‌ها به خاطر طراحی و نحوه استفاده آسان، برای فعالیت‌های ورزشی مانند باشگاه مناسب هستند. آنها معمولاً ماندگاری کمتری نسبت به عطر و ادکلن‌ (Eau De Cologne) دارند و برای مدت زمان کوتاهی حدود چند ساعت ماندگاری خواهند داشت. ولی برای فعالیت‌های ورزشی کوتاه‌مدت و شدید، می‌توانند گزینه مناسب تری باشند، چرا که به راحتی قابل استفاده هستند و بوی تازه و معطری را برای مدت زمان محدودی به مخاطب هدیه می کنند..

تفاوت عطر و ادکلن و اسانس

اکنون که صحبت از تفاوت‌ها گُل کرده است، بدک نیست در مورد تفاوت اسانس با عطرها و ادکلن‌ها هم صحبتی به میان آوریم. اسانس‌ها عطرهایی هستند که به طور معمول در شیشه‌ها پُر می‌شوند و حالت روغنی دارند. اسانس‌ها معمولاً قیمت بالایی دارند و هر چه تعداد اسانس‌های استفاده شده در یک عطر بیشتر باشد، قیمت آن هم بالاتر می‌رود. اینجا وقتی از عطر صحبت می‌کنیم، منظور همان روغن پایه و اساسی است که بخش اصلی یک ترکیب معطر را تشکیل می‌دهد و با دو روش تهیه می‌شود. روش اول طبیعی است و به استخراج روغن عطر از گیاهان به روش تقطیر، استخراج سیال، استخراج با حلال، پولکی و اتانول اشاره می‌کند.

روش دوم هم مصنوعی است که در آن عطرها از ترکیبات آلی تولید می‌شوند. این روش به دلیل سهولت و هزینه کمتر، توسط بیشتر شرکت‌های تولید عطر ترجیح داده می‌شود. در نهایت باید بگوییم تفاوت عطر و اسانس در این است که بخش پارافینی عطر «اسانس» نامیده می‌شود. این اسانس همان روغن‌ پایه‌ای است که از گیاهان خالص استخراج می‌شود.

توصیه ما به شما خرید ادکلن از شرکتهای معتبر بین المللی است؛ چرا که این شرکتها مجبور هستند تا قوانین رعایت مسائل بهداشتی را به دقت بررسی و مورد توجه قرار دهند. این شرکتها معتبر بین المللی همواره توسط مراکز و فدارسیون های عطر و ادکلن مورد بررسی و ممیزی بهداشتی قرار می گیرند و با نفس و سلامت شما نمی توانند بازی کنند. شرکت ورساچه و بولگاری یا کرید از این نوع شرکت های معتبر هستند که طرفداران بسیاری نیز دارد.