امروزه یکی از محصولات مورد علاقه افراد خرید لوازم آرایشی و بهداشتی است. این موضوع بیشتر برای خانم ها و دختر خانم های صحت دارد، که اکثر زمان خود را در آرایشگاه ها و فروشگاه های لوازم آرایشی می گذرانند و از این کار لذت فراوان می برند.

 

از آنجایی که هرم بویایی عطر و اسانس مشخص و ثابت است، همچنین ما با نقش نت ها در عطرها آشنایی کامل داریم، لازم است بدانیم؛که چه موقع باید از ادکلن استفاده کنیم، به چه میزان استفاده کنیم و همچنین بدانیم که برای ماندگاری عطر و اسانس و ادکلن ها چه کارهایی باید انجام دهیم تا بتوانیم از خرید خود راضی باشیم.

 یکی از موارد مهم در هنگام خرید عطر و ادکلن ماندگاری بوی عطرها، در مدت زمان طولانی است. البته اینکه آیا شما به گفته فروشنده دقت، توجه و البته اعتماد می کنید، یک موضوع کاملا شخصی است، با این حال با رعایت چند نکته درباره ماندگاری عطر و ادکلن می توانید خرید مناسبی را داشته باشید.

 

غلظت عطر ها و ادکلن ها

به طورکلی حدود 78 تا 95 درصد از ادکلن ها را الکل و یا اسانس های متفاوت طبیعی، مصنوعی و گیاهی تشکیل می دهند.که این عدد در هر محصول آرایشی و بهداشتی مانند پرفیوم، ادوپرفیوم، ادوتویلت، ادکلن و اسانس متفاوت می باشد و ماندگاری آن ها به ترتیب کم و کمتر خواهد شد که به صورت خلاصه به شرح ذیل می باشد:

پرفیوم: یکی از غلیظ ترین موارد آرایشی و بهداشتی محسوب می شود که دارای ماندگاری بالایی است. معمولا ماندگاری آنها بیشتر از یک روز است .  به همین دلیل جز گران قیمت ترین محصولات هستند و طرفداران خاص خود را دارند.

ادوپرفیوم ها: حدود 20 درصد از مواد تشکیل دهنده آن الکل می باشد اما به طور کلی می توان تا یک روز ماندگاری را در استفاده از آنها احساس کرد.

ادوتویلت ها: 15 در صد از مواد تشکیل دهنده آنها الکل می باشد؛ اما قیمت زیادی در مقایسه با ادوپرفیوم ها و پرفیوم ها ندارند.

ادکلن ها : جالب است بدانید که ادکلن ها در عین اینکه دارای ماندگاری بسیار کمتری در مقایسه با باقی گروه های خوشبو کننده دارند اما دارای طرافداران بسیار زیادی هستند. این ادکلن ها به صورت روزانه استفاده می شوند. و تقریبا بین 2 تا 4 درصد از ادکلن ها را اسانس ها تشکیل می دهند.

ادوفرش ها:  این گروه از لوازم خوشبو کننده بسیار ماندگاری پایینی دارند چرا که هر دو ساعت به دو ساعت باید تجدید شوند. در مواقعی که از این گروه استفاده می شود پیشنهاد می کنیم که حتما یک نمونه از آن را در کیف خود همیشه به همراه داشته باشید. قیمت این گروه از خوشبو کننده ها به مراتب پایین تر از گروه های دیگر است و طرفداران خاص خود را دارند.

نکته: اینکه یک خوشبو کننده از هر گروه بویایی باشد و دارای قیمت بالا دلیل بر ماندگاری عالی آن نیست در نتیجه حتما خرید خود را از فروشگاه های معتبر و افراد مشخص و مطمئن خریداری کنید. تا با هزینه های هنگفت خود را دچار ضرر وزیان نکنید.

 

خصوصیات الکل مناسب برای مواد آرایشی بهداشتی و خوشبو کننده 

همان طور که می دانید الکل موجود در ساخت ادکلن نمی تواند یک الکل صنعتی معمولی باشد چرا که قطعا برای پوست مضر و خطر ناک خواهد بود. به طورکلی می توان به 2 خصوصیت مهم  الکل مناسب برای ادلکن را به شرح ذیل طبقه بندی کرد:

  • الکل دناتوره – یا الکل عطر سازی : الکلی است که خاصیت خوراکی ندارد پس هیچ ضرری برای پوست نمی تواند داشته باشد.
  • بو و اسانس ندارد:کاملا رایحه این نوع از الکل ها گرفته می شود تا به ماده خوشبو کننده هیچگونه تاثیری نگذارد. و به راحتی با ماده ترکیب یکسان شود.

ویژگی های الکل خوب در صنعت عطر سازی

  • خاصیت رقیق کنندگی قوی دارد
  • عدم لک شدن بر روی پوست
  • عدم آسیب رسانی به پوست مخصوصا پوست های حساس و مستعد آلرژی

خاصیت خاص الکل در صنعت عطر سازی

یکی از خواص مهم الکل در صنعت عطر سازی خاصیت خنک کنندگی برای پوست است.زمانی که ادکلن را بر روی پوست خود اسپری می کنید بلا فاصله شروع به  تبخیر می شود و اینگونه شما احساس خنکی می کنید . اما در عطر هایی که رایحه شرین دارند شما الکل کمتری را احساس میکنید. آنچه که درادکلن ها بسیار حائز اهمیت است 3 نت آغازین، پایانی، میانی است که شما در ابتدا بلافاصله بعد از اسپری کردن بر روی پوست خود احساس می کنید.

مقدار الکل ترکیب شده در ادکلن ها

از آنجایی که الکل استفاده شده در ادکلن عنصر اصلی ساختار خوشبو کننده ها است استفاده زیاد در ترکیب ادکلن ها می تواند علاوه بر مضربودنشان  ماندگاری آنها را هم کاهش دهد . با این اوصاف همان طور که قبلا گفته شد مقدار استاندارد ترکیب الکل در ساخت انواع خوشبو کننده ها 95 درصد می تواند باشد . به یاد داشته باشید که ادکلن استاندارد حتما باید بر پشت جعبه اش دارای مشخصات ترکیب شده ادکلن باشد و حتما درصد استفاده از الکل درج شده باشد.همچنین می توانید با یک بار اسپری کردن ادکلن بر روی پوست خود متوجه شوید که آبا یک ادکلن تقلبی است یا خیر و یا میزان ماندگاری آن بالاست یا نه .

ماندگاری بوی کدام ادکلن ها بهتر و بیشتر است؟

همان طور که در بالا به طور کامل توضیح داده شد هر چقدر که الکل مورد استفاده در ادکلن ها بیشتر باشد غلضت ادکلن بیشتر می شود در نتیجه ماندگاری آنها هم طولانی تر خواهد شد همچنین استفاده از الکل خوب و سالم نیز نقش بسیار مهمی در ماندگاری ادکلن ها دارد. از سویی دیگر با توجه به نت آغازین ادکلن ها می توانید متوجه شوید که آیا یک ادکلن دارای ماندگاری بالایی است یا خیر. اگر ادکلن انتخابی شما دارای رایحه گل های شرقی مانند نعنای هندی و کهربا باشد ماندگاری آن ادکلن به مراتب بیشتر خواهد بود. از سویی دیگر رایحه های شیرین ماندگاری بالاتری دارند پیشنهاد می شود اگر به دنبال رایحه ماندگار هستید حتما از ادکلن های شیرین استفاده کنید. رایحه هایی که تلخ هستند با کمی تندی باعث ایجاد آلرژی و حساسیت های بسیار در شما می شوند.

3 نکته مهم که به آقایان کمک میکند تا ماندگاری عطر و اسانس را کنترل کنند

  • فاصله بین ادکلن و بدن : این فاصله نه خیلی زیاد و نه خیلی کم باشد. حداقل 18 سانتیمتر باشد . چرا که فاصله کم باعث ایجاد لک بر روی لباس شما می شودو  فاصله زیاد اصلا با بدن شما ارتباط بر قرار نمی کند.
  • ران خود را اسپری کنید: به نظر خنده دار می آید اما این نکته جالب است که اسپری کردن یک بار به ناحیه ران پای خود می تواند ماندگاری ادکلن شما را افزایش بدهد. و در طول روز هم رایحه در اطراف شما پخش شود.
  • مچ دست تان را اسپری بزنید: اولین قسمت از بدن تان که باید اسپری مچ دست تان است مچ دست شما به دلیل داشتن نبض بیشتر در فضای اطراف شما رایحه را پخش می کند.

 

حال برسیم به 5 قانون طلایی برای ماندگاری عطر و اسانس ها

  • اسپری کردن بعد از حمام : از آنجایی که بعد از حمام منافذ پوست شما باز می شود بهترین زمان برای اسپری کردن بعد از حمام است که پوست شما مرطوب و تمیز می باشد این زمان علاوه براینکه ماندگاری ادکلن را بیشتر می کند شما با مصرف کمتر ادکلن می توانیدخوشبویی را به خود هدیه دهید.
  • کمد لباستان را معطر کنید: این ایده بیشتر از سمت خانم ها که طالب تمیزی و خوشبویی هستند ،ظاهر می شود.

الف - بهترین پیشنهاد این است که درون کمد لباس تان چند دستمال معطر از رایحه ای که برای شما لذت بخش و آرامش بخش است را بگذارید این کار به مرور زمان به لباس های عطر و رایحه خوشبویی را منتقل می کند.

ب-یکی دیگر از مواردی که می تواند به شما کمک کند استفاده از کیف های پارچه ای زیپی یا دکمه ای مخصوص نگهداری لباس است این کار علاوه بر اینکه کمد لباس شما را مرتب می کند ،اگر در درون آنها مقداری از ادکلن مورد علاقه تان را اسپری کنید تا مدت ها ماندگاری دارد و بر لباس ها هم تاثیر مثبت می گذارد.

پ- با توجه به تنوع عطرها و ادکلن ها در حال حاضر بسیاری از صابون های تولید شده هم عطر هستند با رایحه های معروف به این صابون ها عطرهای صابونی گفته می شود این صابون ها دارای ماندگاری بالا و طولانی مدت هستند . در اشکال مختلف و با رایحه های متفاوت ولی آشنا . یکی از موارد استفاده از آنها در مدیتیشن و ماساژ درمانی است . همچنین شما می توانید از آنها بر روی قسمت های مختلف بدن خود که دارای نبض هستند مانند: لایه های پشتی گوش، مچ دست، گردن خود مالش دهید. در حال حاضر این صابون ها تولید کشور کره هستند چرا که این کشور دارای مراسم های خاص و ملی هستند یکی از موارد مهم در مراسم های اصلی شان است. در نتیجه با قراردادن این صابون ها در کشو وکمد لباسی خود می توانید خوشبویی را برای خود ماندگارتر کنید.

  • پوست تان را چرب کنید: در جریان باشید که پوست چرب بهترین زمان و نقطه برای اسپری کردن هر نوع خوشبو کننده می باشد. اگر پوست تان چرب است ماندگاری ادکلن بر روی پوست تان طولانی مدت است اگر پوست شما خشک است اصلا نگران نباشید قبل از هر گونه اسپری کردن بر روی پوست خود با کمی روغن وازلین ناحیه مورد نظر خود را چرب کنید و بعد از آن ادکلن را بر روی آن نقطه اسپری کنید.
  • نگهداری درست و به جا از ادکلن: نگهداری ادکلن ها کمک بسیاری در ماندگاری و عمرطولانی مدت آنها دارد. چند مورد ممنوع درباره نگهداری ادکلن ها است :

الف- به هیچ عنوان در معرض مستقیم نور آفتاب قرار ندهید.

ب- به هیچ عنوان در داخل یخچال یا فضای سرد نگه ندارید.

پ- ادکلن ها را داخل حمام در معرض رطوبت قرار ندهید.

  • بهترین مکان برای نگهداری ادکلن ها روی میز آرایشی است و ترجیحا در داخل جعبه خود باشد.
  • تنوع عطر داشته باشید: بهترین میز آرایشی از دید روانشناسی میزی است که چند مدل از ادکلن های متفاوت با رایحه های مختلف داشته باشد. پیشنهاد ما به شما این است که عطر مناسب برای روز و شب جدا استفاده کنید. و همین طور هر عطری را در جای مناسب خود اسپری کنید.

برای مشاهده مشخصات انواع عطر و ادکلن اصل و اورجینال با قیمت ارزان اینجا را کلیک کنید.